Aili Vindi looming

Kunstiteadlane Johannes Saar:

Aili Vindi looming on nüüdseks omandanud juba monumentaalsed mõõtmed. Rohkem kui 30 aastat näitusi, hinnatavad tulemused maalis ja graafikas, viimastel aastatel ka tunnustatud katsetused installatsioonikunstis, on teinud temast kunstniku, kelle nimi ei vaja Eestis enam selgitavaid kommentaare. Tema loomingut võib kohata Eesti kunstimuuseumide kollektsioonides, ta on hinnatud erakollektsionääride hulgas, tema looming ehib mitmete riigiasutuste kabinette. Kriitikud kirjutavad temast juba krestomaatilisi ülevaateid ning tulevikus kirja pandavas kunstiajaloos kuulub talle kindlasti märkimisväärne koht.

 

 

 Aili Vindi loomingut läbivad neli liini. Nad kõik on seotud meelelisusega ja teatud kindla tehnikaga:

* Guaššmaalid
* Meeleline graafika (söövitus)
* Lumivalgest paberist valgusskulptuurid
* Meremaalid

VALGUSSKULPTUURID  ei leidnud toetust kunstikriitikute seas. Nii mõnigi kehitas õlgu: ” Ja Aili Vint mängib paberirullidega”. Samal ajal oli Aili Vint just nende töödega, ainsana eesti kunstnikest, aktsepteeritud Jaapanis Osaka rahvusvahelistel nii maali- kui graafika- ja skulptuuritriennaalidel (1993-1995). 

 

 

Pikk loomingutee, mis algas erksavärviliste guashide kasutamisega, jõudis välja paberi enda lumivalge kuma kasutamiseni valgusskulptuurides. Siia, meeletult kirevasse maailma on väga raske tagasi tulla. Tulla tühjusest ja puhtusest, kus valgus kord sind puudutanud, on tõeline kunst(tükk).

 MEELELINE GRAAFIKA

Tegemist on seeriaprintsiibil loodud kompositsioonidega, mille motiivid varieeruvad erinevates vormides, suuruses ja värvinüanssides.Valitud lihtsale vormile vastab inimkeha loomulik toon, mille heledus on haruldane julgus graafikas, eriti veel söövitustehnikas, kus tsinkplaat hakkab heleda trükivärviga reageerima ja annab plaadil (just sügavamalt söövitatud kohtades) ihuvärvile halli lisatooni! Kuna töömaht, mida tehnika nõuab, on küllalt suur, protsess aeganõudev, sest iga tõmmis on eri värvi ja kunstniku enda käega tehtud,  siis jäävad graafikatiraazhid reeglina väga väikesteks. See kõik tõstab aga üksiklehe väärtust.

 variatsioonid_vormides_3

 Nähtamatu seos minu meremaalide ja meelelise graafikaga   

 Mind hämmastab nii Mere kui Naise fenomen, eriti nende uskumatu sarnasus oma lummuses.  Meri mehed kannab, kuigi on aeg-ajalt nagu habras Naine oma abitult mässavas ebamäärasuses ja ilustiihias. Siis jälle Mees oma suures rahus ja mõõtmatuse väes; meeletus seisundis, igatsuses loomisstiihia järele. Elus on ju nii, et Naine on hoidja, Mees lõhkuja. Arvan, et sellepärast mehepojad mässumeelset Merd armastavad ja vihkavad, eriti kui nad on mässavat Merd trotsides, Mere vangis olnud liiga kaua. Miks on Meri ja Naine – mõlemad nii kütkestavad?  Sest Merega kohtudes on kõik ürgsed meeled ühtäkki puudutatud ja ärevil, nii on ka Naisega.    Vt. almanahh “Kunst“ 1989 74/2 Heie Treier “Naine ja Meri”

MERI

Aili Vindi tuntuimaks osaks on meremaalid, mille kõrgaeg oli kunstnikul 1970-ndate II poole ja 1980-ndatel aastatel. Aili Vinti on mere fenomenis paelunud tema jõud ja haaramatus – meri on kunstnikule tõeline väljakutse. Ning tulemuseks on omamoodi mere ideaal, kontsentreeritud sõnum võimsa loodusstiihia energias.  Meremaal sünnib kunstnikul väga aeglaselt, aastas valmib vaid üks – kaks tööd. Teist merele sedavõrd pühendunud kunstnikku Eestist ei leia.  kunstiteadlane  Heie Treier